Wednesday 3 September 2014

[GAMBAR] : SUBHANALLAH, CAHAYA MISTERI DI LANGIT SABAH



Cahaya bewarna merah kekuningan yang muncul di langit mengemparkan Malaysia. Cahaya misteri tersebut juga boleh dilihat dari Sarawak.

Cahaya tersebut muncul dari arah Laut Cina Selatan sekitar jam 10.30 malam semalam selama 20 minitsebelum hilang.

Pelbagai pandangan masyarakat tentang kejadian ini, ada yang cakap 'pintu langit' ada yang cakap pantulan 'cahaya terminal offshore' ada yang cakap 'makhluk halus'.

Erm.........................macam-macam

Apapun hanya Allah SWT sahaja yang tahu..
___________________________________________________________
sumber lain: Penjelasan akan Fenomena Cahaya Misteri di Sabah

Namun begitu, buat pengatahuan korang dimana dikatakan ini adalah fenomena Light Pillars.

Light Pillar adalah fenomena optik yang dibentuk oleh pantulan cahaya matahari atau cahaya bulan melalui kristal ais yang terdapat di dalam atmosfrera Bumi. Light Pillar juga boleh dibentuk oleh sumber cahaya buatan manusia seperti lampu jalan. Ianya berlainan sedikit dari fenomena Halo. Nak tau ape pulak fenomena HALO boleh lihat di artikel ini ▬▬►  Fenomena Halo bulan dikelilingi Cincin cahaya

Terjadi apabila cahaya matahari terpancar ke permukaan kristal ais. Kristal-kristal ais ini boleh ditemui di celah-celah awan ais, kabus ais, salji yang berhembus dan awan di permukaan darat, tetapi kesan yang dihasilkan ialah serupa: satu pancaran cahaya indah yang memancar ke angkasa.

TAOTAUAJER : Ada yang juga yang mengatakan cahaya itu terhasil dari pelantar minyak yang berdekatan milik Petronas. Bagaimanapun, Petronas Sabah menafikan dakwaan berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Lain-lain